تفاوت غذا ساز با خرد کن چیست کدام یک برای آشپزخانه کاربردی تر است؟

تفاوت غذا ساز با خرد کن چیست کدام یک برای آشپزخانه کاربردی تر است؟

ممکن است شما نیز در هنگام خرید لوازم برقی برای آشپزخانه خود با این سوال روبرو شده باشید که فرق غذاساز با خردکن دقیقا در چه مواردی است و کدام یک برای شما می تواند گزینه مناسب تر و کاربردی تری باشد؟ اگرچه این دو وسیله برقی از پراستفاده ترین وسایل در آشپزخانه های امروزی هستند و زمان پخت و پز را به طور موثری کاهش می دهند، اما در بسیاری از موارد تفاوت هایی بین آنها وجود دارد که هنگام انتخاب باید آن ها را مورد توجه قرار داد. برای این که با ویژگی ها و موارد کاربرد هر دستگاه و تفاوت هایشان با یکدیگر آشنا شوید و تصمیم درست تری برای خرید داشته باشید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا ببینید شما واقعاً به کدام دستگاه نیاز دارید؟

تفاوت ظرفیت مورد استفاده غذا ساز و خردکن

یک دستگاه غذا ساز و یک دستگاه خرد کن هردو مواد غذایی را برای ما خرد می کنند اما یک فرق غذاساز با خردکن در ظرفیت این دو دستگاه است. غذا ساز بزرگتر است و بسته به مدل می تواند حدود هفت تا دوازده پیمانه مواد غذایی را هر بار، خرد و آماده کند در حالی که ظرفیت خرد کن چیزی در حدود یک تا چهار پیمانه است. بنابراین برای انتخاب بین این دو باید به حجم و مقدار مواد غذایی که اغلب نیاز داریم تا خرد شود دقت کنیم در صورتی که یک خانواده پرجمعیت دارید و یا دستگاهی می خواهید که برای آماده سازی مواد غذایی در میهمانیها به شما کمک کند غذاساز گزینه مناسب تری به نظر می رسد اما اگر استفاده روزانه در یک خانواده دو یا سه نفره مورد نظر شما است شاید خرید یک دستگاه خردکن که جمع و جورتر است مطلوب تر باشد.

با غذا سازها چه کاری می توان انجام داد؟

با غذا سازها چه کاری می توان انجام داد؟
با غذا سازها چه کاری می توان انجام داد؟

از جمله موارد فرق غذاساز با خردکن می توان به تفاوت در عملکردهای آن ها اشاره کرد. اگرچه غذا ساز، مواد غذایی را خرد می کند اما با توجه به مدل و لوازم جانبی آن، عملکردهای متنوع دیگری نیز می تواند داشته باشد که کارایی دستگاه را بالا می برد و موجب می شود که دستگاه غذا ساز کاربردی تر به نظر برسد. به عبارت دیگر غذا سازها معمولا چند کاره نامیده می شوند. زیرا این دستگاه ها به طور معمول با دستگاه هایی مثل مخلوط کن، آسیاب و در برخی موارد آبمیوه گیری نیز همراه هستند.

لوازم جانبی در غذا سازها چه اهمیتی دارند؟

از جمله مواردی که برای مقایسه و بررسی فرق غذاساز با خردکن  می توان به آن اشاره کرد این است که غذا سازها معمولا تعداد زیادی لوازم جانبی مختلف مثل تیغه ها و دیسک های متنوع به همراه خود دارند که با آن ها می توان رنده کردن، برش دادن، ورز دادن خمیر، همزدن، خرد کردن سبزیجات و حتی چرخ کردن گوشت را نیز انجام داد. برای مثال غذاساز تفال مدل HR7776 علاوه بر کاربرد های نام برده شده امکان خرد کردن یخ و آب گیری از مرکبات را نیز به شما می دهد. این در حالی است که خرد کن ها معمولا لوازم جانبی خاصی ندارند.

دستگاه های خرد کن برای چه کارهایی مناسب هستند؟

دستگاه های خرد کن برای چه کارهایی مناسب هستند؟
دستگاه های خرد کن برای چه کارهایی مناسب هستند؟

در مقایسه دستگاه خرد کن با غذا ساز می توان گفت که این دستگاه فقط همان عملکرد خرد کردن و نهایتا تا حدی مخلوط کردن را انجام می دهد و در واقع تک کاره محسوب می شود زیرا معمولا دارای تیغه های اضافه و قابل تعویض نیست. آن ها برای کارهای کوچک روزمره در آشپزخانه مانند خرد کردن سریع چند ماده برای استفاده در سالاد یا دسر (به عنوان مثال پیاز، آووکادو یا میوه ) عالی عمل می کنند. علاوه بر این سر و صدای کمتری نیز نسبت به غذا سازها ایجاد می کنند.

تفاوت قیمتی غذا ساز و خردکن

یک فرق غذاساز با خردکن که در هنگام خرید ممکن است مهم باشد، قیمت دستگاه ها است. هزینه یک دستگاه غذا ساز درجه یک بسیار بیشتر از یک دستگاه خردکن عالی درجه یک است. این تفاوت قیمت به هزینه های ساخت دستگاه ها مربوط می شود. همان طور که گفته شد دستگاه غذا ساز قابلیت های مختلفی را ارائه می دهد بنابراین لوازم جانبی بیشتری همراه خود دارد و به تبع آن قیمتش بالاتر خواهد رفت.  اما در صورتی که تصمیم به خرید یک غذا ساز گرفتید، توصیه می شود سعی نکنید بیش از حد در قیمت آن صرفه جویی کنید. خرید یک محصول با کیفیت موجب می شود خدمات با دوام بیشتری به شما ارائه شود.

تفاوت در سهولت تمیز کردن

تفاوت در سهولت تمیز کردن
تفاوت در سهولت تمیز کردن

یک مشکل رایج در مورد غذا سازها این است که تمیز کردن و شستن آن ها معمولا زمان بر است. مطمئناً شما ممکن است از دوست یا یکی از اعضای خانواده خود شنیده باشید که از غذا ساز خود به اندازه ای که فکر می کردند، استفاده نمی کنند زیرا ترجیح می دهند زمان خود را برای تمیز کردن و شستشوی قطعات آن پس از استفاده، صرف نکنند.

فضای مورد نیاز برای نگه داری

همان طور که گفته شد خرد کن ها کوچک تر از غذا سازها هستند و فضای زیادی را در آشپزخانه اشغال نمی کنند. اما غذا سازها معمولا بزرگ تر بوده و لوازم جانبی زیادی به همراه دارند بنابراین به فضای بیشتری در آشپزخانه یا کابینت ها احتیاج دارند.

آیا باید یک غذا ساز بخرید یا یک دستگاه خردکن؟ یا هر دو؟

آیا باید یک غذا ساز بخرید یا یک دستگاه خردکن؟ یا هر دو؟
آیا باید یک غذا ساز بخرید یا یک دستگاه خردکن؟ یا هر دو؟

حالا که تا حدودی با فرق غذاساز با خردکن آشنا شدید باید تصمیم بگیرید که کدام یک مناسب آشپزخانه شما است. اگر برای تعداد افراد زیادی آشپزی می کنید و یا عاشق آشپزی و امتحان کردن ترکیب مواد غذایی مختلف هستید، به یک غذا ساز نیاز دارید. اما اگر به طور منظم مشغول آشپزی نیستید و فقط برای یک یا دو نفر غذا درست می کنید و علاقه زیادی هم به آشپزی و پخت و پز غذاهای متنوع ندارید، به یک دستگاه خردکن نیاز دارید. اما چه کسی بهتر است هر دو دستگاه غذا ساز و خردکن را داشته باشد؟ اگر یک آشپز جدی هستید، ممکن است نیاز باشد تا هم یک غذا ساز و هم یک خردکن در آشپزخانه داشته باشید چرا که برخی اوقات لازم نیست غذا ساز خود را برای خرد کردن یک پیاز کثیف کنید و این کار را با خرد کن انجام می دهید.

هنگام خرید یک دستگاه غذا ساز به چه نکاتی توجه کنیم؟

در صورتی که با انجام بررسی های کافی در مورد فرق غذاساز با خردکن به این نتیجه رسیدید که خرید یک دستگاه غذا ساز برای شما مناسب است باید برای یک خرید درست به پارامترهای زیادی در مقایسه غذا سازهای مختلف با یکدیگر توجه کنید. در ادامه به برخی از این پارامترها اشاره می شود.

ظرفیت کاسه یا ظرف غذا ساز

ظرفیت کاسه یا ظرف غذا ساز
ظرفیت کاسه یا ظرف غذا ساز

انتخاب اندازه مناسب غذا ساز بیشتر به تعداد افراد خانواده شما بستگی دارد. هم چنین در صورتی که اغلب اوقات مهمان دارید بهتر است غذا سازهای با ظرفیت های بالاتر را انتخاب کنید. از طرف دیگر، جنس این کاسه ها یا ظرف ها نیز مهم است مثلا در صورتی که تمایل دارید دستگاه مورد نظر شما خرد کردن یخ را نیز انجام بدهد بهتر است دقت کنید که ظرف مربوطه از جنس شیشه پیرکس باشد.

توجه به تنوع و جنس تیغه ها و دیسک ها

یک غذا ساز خوب باید چندین نوع تیغه مختلف برای عملکردهای مختلف مانند خرد کردن، آسیاب کردن، پوره کردن و غیره داشته باشد. مورد دیگری که باید به آن توجه کنید جنس تیغه ها است. بهترین تیغه ها از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. آن ها بالاترین دوام و عملکرد را ارائه می دهند. برخی مدل ها ممکن است امکانات ویژه ای نیز در اختیار خریداران قرار دهند برای مثال غذاساز بوش مدل ۵۵۲۹ دارای تیغه ای جهت تهیه قطعات مربعی میوه در اندازه های مناسب برای سالاد میوه است.

توان (وات) دستگاه

توان (وات) دستگاه
توان (وات) دستگاه

خرد کردن اساسا به انرژی زیادی احتیاج ندارد اما عملکرد های خاصی مثل مخلوط کردن خمیر نیروی بیشتری را می طلبند. بسته به کاربرد مورد نظرتان، وات دستگاه را با دقت انتخاب کنید. برای اطمینان از عملکرد می توانید دستگاه های با توان بیشتر از ۷۰۰ وات را انتخاب کنید.

عملکردهای دیگر غذا ساز

همان طور که گفته شد غذا سازها معمولا چند کاره هستند بنابراین در هنگام انتخاب غذا ساز توجه کنید که کدام عملکرد ها را در کنار غذا ساز به شما ارائه خواهد داد.

توجه به بدنه دستگاه

توجه به بدنه دستگاه
توجه به بدنه دستگاه

بدنه دستگاه، هم از لحاظ زیبایی ظاهری و هم از نظر کیفی اهمیت دارد. به طور معمول ظاهر اکثر غذا ساز ها مشابه یکدیگر است و تفاوت های کمی بین آن ها وجود دارد، اما جنس، کیفیت و طراحی آن ها می تواند بسیار متفاوت باشد. منظور از طراحی این است که دستگاه تحمل لرزش های حین روشن شدن دستگاه را داشته باشد و هنگام کار، به دلیل لرزش های موجود جابجا نشود. پایه های دستگاه نیز در این مورد مهم هستند.

نکات مهم دیگر در انتخاب غذا ساز

یکی دیگر از پارامترهای مهم، توجه به میزان صدای دستگاه است برای مثال غذاساز فیلیپس در اکثر مدل های خود، محصولاتی کم صدا و کم لرزش را ارائه می دهد. تعداد مدهای کارکرد دستگاه نیز از دیگر موارد مهم هستند.

نکات مهم در انتخاب خرد کن ها

از پارامترهای مهم در هنگام خرید خرد کن می توان به اندازه و ظرفیت کاسه خرد کن و توان مصرفی دستگاه اشاره کرد.

منابع : thefoodchopper، delishably ، kitchenthinker ، foodtips

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.