تاثیر دستگاه تصفیه هوا برای منزل

تاثیر دستگاه تصفیه هوا برای منزل

نگرانی فزاینده ای در مورد سطح آلودگی هوا هم در فضای بیرون منزل و هم در فضای داخلی خانه وجود دارد. مطابق با اعلام نظر آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، هوای داخل خانه می تواند پنج برابر از هوای بیرون از خانه آلوده تر باشد. از آن جایی که هوای داخل خانه به اندازه هوای بیرون گردش ندارد، بسیاری از آلاینده های موجود در آن می توانند در فضای داخل خانه باقی بمانند. دستگاه تصفیه هوا می تواند هوای کهنه را تازه کرده و احتمال مشکلات بهداشتی ناشی از آلاینده ها در فضاهای داخلی که موجب عفونت های تنفسی، مشکلات عصبی یا علائم در مبتلایان به آسم می شوند، را کاهش دهد. مواد شیمیایی و گازهای موجود در فضای داخلی خانه می توانند در ریه جمع شده و بر عملکرد مغزی تأثیر بگذارند. این دستگاه سلامت افراد خانواده را حفظ کرده و کیفیت هوای بهتری را فراهم می کند.

مزایای این دستگاه ها

دستگاه تصفیه هوا برای منزل با استفاده از فیلترهای دارای فناوری HEPA می توانند درصد بالایی از ذرات معلق در هوای موجود در محیط خانه شما را از بین ببرند. حذف این آلاینده ها می تواند منجر به مزایای متعدد و طولانی مدت برای سلامتی مانند کیفیت بهتر خواب و افزایش امید به زندگی شود. در ادامه یه چند مورد از مزایای استفاده از این دستگاه اشاره می شود.

تسکین علائم آسم

تسکین علائم آسم
تسکین علائم آسم

بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از هر ۱۲ نفر ۱ نفر مبتلا به آسم است. افراد مبتلا به آسم دارای لوله های برونشی ملتهب هستند. آلاینده هایی مانند شوره حیوانات خانگی، گرده گل، یا ریزگردها مجاری تنفسی آن ها را تحریک کرده و باعث دشوارتر شدن تنفس برای آنها می شود. حیوانات خانگی معمولا، مقدار زیادی مو و پوسته پخش می کنند که به طور مداوم در هوا گردش می کنند. حتی اگر حیوانات خانگی ندارید، عوامل محرک دیگری برای آسم مانند گرده و گرد و غبار وجود دارد. ذرات گرده با نسیم از پنجره های باز به داخل جریان می یابند یا وقتی بیرون هستید به لباس های شما می چسبند. ریزگردها متداول ترین مواد حساسیت زای داخلی هستند که در یک محیط مرطوب رشد می کنند. آن ها به سرعت در تختخواب، فرش و مبلمان شما تکثیر می شوند.

از بین بردن مواد شیمیایی مضر از محیط داخلی

بستن درها و پنجره های خانه به معنای این نیست که می توانیم آلاینده های خارجی مانند دی اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن را از فضای داخلی خانه دور نگه داریم. این گازها معمولاً در مناطق پرتردد وسایل نقلیه موتوری یافت می شوند. تحقیقات پزشکی نشان می دهد قرار گرفتن در معرض مونوکسیدکربن و دی اکسید نیتروژن خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش می دهد. علاوه بر این، بسیاری از پاک کننده های خانگی نیز حاوی مواد شیمیایی سمی مانند آمونیاک، کلر و فتالات هستند. قرارگرفتن در معرض این مواد شیمیایی در مقادیر کم ممکن است بی ضرر باشد، اما برای طولانی مدت می تواند منجر به مشکلات جدی مانند تومور، سرطان، بیماری های قلبی عروقی یا عصبی شود. دستگاه تصفیه هوا برای منزل با استفاده از فیلترهای مخصوص می تواند این آلاینده های شیمیایی را به دام انداخته و از بروز بیماریهای مختلف جلوگیری کنند.

از بین بردن بوهای نامطبوع

از بین بردن بوهای نامطبوع
از بین بردن بوهای نامطبوع

برخی از مواد شیمیایی مانند بنزین، بنزن و فرمالدئید در دمای اتاق تجزیه می شوند و بوی نامطبوعی ایجاد می کنند. این مواد شیمیایی که ترکیبات آلی فرار نامیده می شوند، معمولاً در رنگ ها، اسپری های آیروسل و خوشبو کننده های هوا یافت می شوند. بوی ناشی از ترکیبات آلی فرار می تواند باعث حالت تهوع و تنگی نفس شده و حتی بر عملکرد های شناختی شما تأثیر بگذارد. دستگاه تصفیه هوا برای منزل با HEPA و فیلترهای کربن فعال در به دام انداختن گازها و همچنین ذرات موثر هستند و باعث کاهش آلاینده ها در محیط داخلی می شوند. اگر میهمانی می آید، لازم نیست نگران دود یا بوی روغن روغن و ادویه جات باشید که آنها را آزار می دهد. دستگاه های تصفیه هوا با جذب تمامی بوها، فضای شما را تمیز می کنند.

کاهش احتمال انتقال بیماری های مسری از هوا

بیماری های قابل انتقال از طریق هوا مانند سرماخوردگی و آنفولانزا از طریق عوامل بیماری زای بسیار کوچکی که در اطراف فرد بیمار شناور هستند پخش می شود. وقتی یکی از اعضای خانواده به آنفولانزا مبتلا می شود، غیر معمول نیست که بقیه اعضای خانواده نیز بیمار شوند. این اتفاق می افتد زیرا همه در همان هوای آلوده به باکتری و ویروس نفس می کشند. دستگاه تصفیه هوا برای منزل این باکتری ها و ویروس ها را به دام می اندازد. به این ترتیب، شما با استفاده از آن، از خود و خانواده خود در برابر بیماری های مشابه محافظت می کنید. اگر با افراد مسن، کودکان یا کسی که دارای سیستم ایمنی ضعیف است زندگی می کنید، استفاده از این دستگاه ها ضروری است.

بهبود کیفیت خواب

بهبود کیفیت خواب
بهبود کیفیت خواب

مواد حساسیت زا مانند باکتری ها، قارچ ها و ریزگردها می توانند باعث ایجاد آلرژی یا تب یونجه شوند. تب یونجه باعث آبریزش بینی می شود و می تواند تا چند هفته ادامه داشته باشد. عطسه های مکرر، سرفه، گرفتگی بینی، آبریزش چشم یا گلو درد از علائم آلرژیک رایج است که خواب شما را مختل می کند. کمبود خواب کافی باعث خواب آلودگی روزانه می شود و بر روی بهره وری شما در صبح روز بعد تأثیر می گذارد. برای جلوگیری از این اختلالات خواب، بهتر است از دستگاه تصفیه هوا برای منزل استفاده کنید زیرا بیشتر آلرژن های اتاق شما را فیلتر می کند. هوای تمیزتر خواب راحت تری را برای شما فراهم می کند.

از بین بردن گاز رادون مضر

تجزیه عناصر رادیواکتیو طبیعی مانند اورانیوم موجود در برخی از مصالح ساختمانی باعث تولید گاز رادون می شود. رادون یک گاز بی رنگ و بدون بو است که از مواد ساختمانی مانند سنگ ها، خاک و گرانیت ساطع می شود. مراقب ترک های کف، دیوارها یا گچ بری ها باشید. گاز رادون از طریق این ترک ها به محیط شما نشت می کند. گاز رادون به لایه های سلول ریه آسیب می رساند و منجر به سرطان می شود. برای کاهش خطر آلودگی رادون، از دستگاه تصفیه هوا برای منزل استفاده کنید.

از بین بردن ذرات آزبست خطرناک

اگر در یک خانه قدیمی زندگی می کنید یا در یک ساختمان قدیمی تجاری کار می کنید ممکن است در معرض ذرات آزبست قرار بگیرید. با افزایش عمر ساختمان، گرد و غبار آزبست در هوای محیط بیشتر پخش می شوند. اگر ذرات آزبست را تنفس کنید، می تواند باعث بیماری ریه شود. تورم در گردن یا صورت، از دست دادن اشتها و مشکل در بلع از علائم آزبست است. این بیماری همچنین خطر سرطان ریه را افزایش می دهد. برای محافظت از خود در برابر آزبست، از دستگاه تصفیه هوا برای منزل که ذرات آزبست را می گیرند استفاده کنید.

انواع مختلف این دستگاه ها

انواع مختلف این دستگاه ها
انواع مختلف این دستگاه ها

دستگاه های تصفیه هوا حاوی یک یا چند فیلتر و یک فن هستند. فن (یا گاهی اوقات سیستم فن های داخلی) هوا را می مکد و سپس آن هوا از فیلترهای داخلی عبور می کند. این فیلترها آلاینده هایی مانند گرد و غبار و باکتری ها را به دام می اندازند و هوای پاک را به داخل اتاق پراکنده می کنند. این فرآیند فیلتراسیون گردش خون سالم را در داخل خانه حفظ می کند. در حالی که اکثر دستگاه های تصفیه هوا دارای فیلترهای HEPA  (با بازده بالا) هستند، برخی از دستگاه های تصفیه هوا دارای انواع دیگری از فیلترها مانند کربن فعال یا فیلترهای از نوع UV هستند. همان طور که گفته شد در برخی از دستگاه های پیشرفته ممکن است فیلتراسیون شامل ترکیبی از دو یا سه نوع فیلتر باشد.

فیلترهایHEPA

این فیلترها می توانند آلاینده هایی به اندازه ۰.۳ میکرون را جذب کنند. این ذرات ریز را حتی چشم انسان نمی تواند ببیند. اندازه کوچکترین ذرات قابل مشاهده برای ما حداقل ۵۰ یا ۶۰ میکرون است.

فیلترهای کربن فعال

فیلترهای کربن فعال
فیلترهای کربن فعال

تصفیه کننده های هوا با فیلترهای کربن فعال، بوی بد را به دام می اندازند. آنها نمی توانند ویروس ها و باکتری ها را مانند فیلترهای HEPA جذب کنند.

رسوب دهنده های الکترواستاتیک

این دستگاه ها نیز با استفاده از انرژی الکتریکی ولتاژ بالا، ذرات عبوری از فیلترها را باردار کرده و آن ها را روی صفحات الکترواستاتیک جمع می کنند. برای حفظ کارایی فیلتر، این صفحات الکترواستاتیک باید مرتباً عوض شوند و هزینه نگهداری این مدل دستگاهها ممکن است کمی افزایش یابد.

فیلترهای UV

فیلترهای UV
فیلترهای UV

در برخی دستگاه ها از اشعه ماورا بنفش UV برای از بین بردن میکروب های شناور در هوا استفاده می شود.

ژنراتورهای ازن

دستگاه های تصفیه هوا با تولید ازن بو را جذب می کنند. از آن ها معمولاً در هتل ها استفاده می شود زیرا میزان بالای ازن آزاد شده توسط این دستگاه های تصفیه هوا باعث می شود تا ۲۴ ساعت آینده اتاق برای استفاده افراد مناسب نباشد. قرار گرفتن حتی در سطح پایین ازن می تواند باعث درد قفسه سینه، سرفه و تنگی نفس شود. تماس طولانی مدت نیز به ریه ها آسیب رسانده و مشکلات تنفسی را تشدید می کند.

نکات مهم در هنگام خرید یک دستگاه مناسب

نکات مهم در هنگام خرید یک دستگاه مناسب
نکات مهم در هنگام خرید یک دستگاه مناسب

حقیقت این است که این دستگاه می تواند به شما کمک کند که بهتر تنفس کنید. برای این که بدانید چه دستگاهی مناسب منزل شما است بهتر است قبل از خرید به چند نکته توجه کنید. به دنبال دستگاهی باشید که در فیلتر کردن آلاینده های خاص منزل شما یا نیازهای بهداشتی شما (به عنوان مثال از بین بردن اثرات مربوط به حیوان خانگی یا دود سیگار) مناسب باشد. دستگاهی را انتخاب کنید که از فیلتر HEPA استفاده کند. به سطح نویز و سروصدای دستگاه توجه کنید. بسته به جایی که از دستگاه استفاده می کنید، ممکن است به دستگاهی آرام نیاز داشته باشید. هزینه های تعمیر و نگهداری و مصرف برق دستگاه را درنظر داشته باشید. برای یک خرید مطمئن  می توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی منزل مارکت مراجعه کنید.

دستگاه را متناسب با اندازه اتاق مورد نظرتان انتخاب کنید.

یکی از نکاتی که هنگام خرید دستگاه مناسب باید مد نظر داشته باشید تناسب قدرت و عملکرد دستگاه با اندازه فضای مورد نظر شما است. برای مثال دستگاه تصفیه هوا تفال مدل PU 6067 برای فضایی با مساحت تقریبی ۸۰ متر مربع مناسب است و می تواند تصفیه هوای این فضا را با کیفیت فوق العاده انجام دهد. این مدل دارای چهار سطح تصفیه اختصاصی است که برای به دام انداختن حتی ریزترین ذرات و از بین بردن دائمی آن مناسب است.

مقایسه عملکرد فیلتراسیون دستگاه های مختلف

نکته دیگری که بهتر است به آن توجه شود عملکرد دستگاه و میزان فیلتراسیون آن است. با استفاده از دستگاه تصفیه هوا تفال مدل PT3030 می توانید با آگاهی از ایمن و تمیز بودن هوای منزل راحت تر نفس بکشید زیرا دارای سه سطح تصفیه بسیار کارآمد است که باعث می شود ۹۹.۹۹٪ مواد آلرژی زا و ذرات ریز  از جمله فرمالدئید از هوای داخل اتاق فیلتر شود. سیستم هوشمند این مدل، ناخالصی های هوا را از طریق حسگرهای ذرات تشخیص داده و از طریق چراغ های نشانگر، سطح کیفیت هوای خانه شما را نشان می دهد در حالی که سرعت فیلتراسیون آن را به طور خودکار تنظیم می کند.

منابع: tefal ،central

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.