استفاده از سرخ کن بدون روغن تفال چه مزایایی دارد؟

استفاده از سرخ کن بدون روغن تفال چه مزایایی دارد؟

 

امروزه به دلیل کاهش فعالیت های ورزشی و تحرک های فیزیکی در زندگی روزمره انسان ها، سلامتی آن ها به مخاطره افتاده است. یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامتی و کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری ها، توجه به تغذیه سالم و مناسب است. از این رو، برخی از مردم روی به طبخ غذاهای سالم و استفاده حداقل از روغن ها در تهیه غذا نموده اند. حال که به دنبال کاهش سهم روغن در سبد غذایی خود هستید، آیا لزوماً می بایست از خوردن برخی از غذا های سرخ کردنی که مورد علاقه بسیاری از اعضای خانواده شما هستند اجتناب کنید؟ یکی از راهکار های اصلی مقابله با این مشکل را شرکت لوازم خانگی تفال ارائه داده است. سرخ کن بدون روغن تفال جزء اولین و بهترین محصولات عرضه شده به بازار جهت کاهش نیاز به مصرف روغن و پختن غذاهای خوشمزه و سالم در زمان کم است.

تفاوت سرخ کن مدل های قدیمی و بدون روغن

دستگاه سرخ کن مدت هاست که در منازل برای سرخ کردن غذاهایی مثل مرغ، سیب زمینی، قارچ و … مورد استفاده قرار می گیرد. در نسخه های با روغن، حجم زیادی از روغن به درون دستگاه ریخته شده و پس از داغ شدن کافی روغن، مواد غذایی در آن سرخ می شوند. اما در نسخه های جدید بدون روغن، دیگر نیازی به مصرف حجم زیادی از روغن نیست و تنها با استفاده از یک قاشق غذا خوری روغن می توان غذا را تهیه نمود و به همین دلیل به آن ها دستگاه های بدون روغن می گویند. در واقع دلیل اصلی تفاوت میزان روغن مصرفی در دستگاه های با روغن و بدون روغن، تفاوت در تکنولوژی تولید حرارت است. در دستگاه های بدون روغن، فرایند سرخ کردن مواد غذایی از طریق ایجاد فشار بالا و هوای داغ در محفظه درونی دستگاه به شکلی بسیار مطلوب و سالم صورت می گیرد.

مکانیزم عملکرد دستگاه بدون روغن

مکانیزم عملکرد دستگاه بدون روغن
مکانیزم عملکرد دستگاه بدون روغن

هوای داغ باعث گرم شدن مقادیر کم روغن مصرفی می شود و در اثر فشار بالای موجود در محفظه، روغن داغ شده به قطراتی معلق تبدیل می شوند که به صورت یک لایه بر روی مواد غذایی قرار گرفته و با گذشت زمان به داخل آنها نفوذ می کنند. اما این پایان ماجرا نیست و معمولاً برای حصول نتیجه ای بهتر و پخت یکدست مواد غذایی، تابش صورت گرفته از بالای محفظه در اثر وجود المنت های حرارتی نیز به پخت غذا کمک می کند. این مکانیزم پخت در سرخ کن تفال باعث کاهش شدید مصرف روغن به میزان بسیار بالا و در برخی موارد تا ۹۰% می شود. البته باید توجه داشت که می توان از همان مقدار کم یک قاشق روغن نیز استفاده نکرد اما در این حالت طعم دلچسب و خوشمزه غذا کمی کاسته شده و بیشتر شبیه به مواد غذایی پخت شده در فر می شود.

از مزایای سرخ کن بدون روغن کمک به کاهش وزن

مشکل اضافه وزن یکی از فراگیر ترین مشکلات زندگی مدرن است. به طور کلی برای غلبه بر این مشکل دو راهکار ورزش و تغذیه وجود دارند. امروزه اکثر افراد به دلیل مشغله های کاری زمان کمتری برای ورزش دارند و تنها مسیر موجود برای کاهش وزن، تغذیه سالم و کاهش کالری دریافتی از غذاها می باشد. دلیل اصلی افزایش وزن در اثر مصرف فست فود، میزان بالای روغن موجود در این غذاها است. هر گرم روغن حدود دو برابر کالری بیشتر نسبت به پروتئین ها دارد و بنابراین غذاهایی که در روغن فراوان سرخ شده باشند، باعث دریافت کالری بیشتر و افزایش وزن می شوند. سرخ کن بدون روغن تفال با کاهش نیاز به مصرف روغن در حین پخت و پز، منجر به غذاهایی با کالری کمتر نسبت به غذاهای سرخ شده در روغن فراوان می شود و در نتیجه انتخاب مناسبی برای کمک به کاهش وزن و چاقی است.

مزیت کاهش ترکیبات زیان آور

مزیت کاهش ترکیبات زیان آور
مزیت کاهش ترکیبات زیان آور

استفاده از حرارت بالا در تهیه غذاهای سرشار از کربوهیدرات ها منجر به ترکیبات مضر آکریل آمید می گردد که می توانند منجر به پیشرفت سرطان شوند. این ترکیبات در غذاهای سرخ شده و پر چربی دیده شده اند. آکریل آمید به عنوان یک عامل سرطان زای احتمالی شناخته شده است و محققین ارتباطی را بین این ماده و افزایش خطر ابتلا به بیماری های سرطانی اندام های گوناگون بدن از جمله سرطان کلیه و تخمدان مشاهده نموده اند. بهترین راه به منظور کاهش ایجاد این ترکیبات در وعده های غذایی شما، محدود کردن مصرف روغن و غذاهای حاوی چربی و کالری زیاد می باشد. پیشنهاد ما به شما، استفاده از انواع سرخ کن بدون روغن تفال است که با کاهش شدید میزان مصرف روغن می تواند مقدار آکریل آمید را نسبت به روش های سنتی طبخ غذا تا ۹۰% کاهش داده و به سلامت بیشتر تغذیه شما کمک کند.

کاهش خطاهای انسانی

علاوه بر اثرات منفی غذاهای چرب بر سلامت انسان ها و به ویژه افراد دارای فشار خون بالا و چاقی، فرایند تهیه این غذاها ممکن است مخاطراتی را به همراه داشته باشد. در روش های سنتی سرخ کردن مواد غذایی با استفاده از ماهیتابه، بعضاً حواس پرتی آشپز ممکن است منجر به سوختن مواد غذایی و یا خود آشپز در اثر پاشش روغن گردد. استفاده از ماهیتابه ها نیازمند کنترل چشمی سرخ شدن غذا بوده و در برخی موارد با توجه به حجم مواد غذایی نیازمند چندین مرتبه سرخ کردن غذا، ایستادن بلند مدت در کنار اجاق و در برخی موارد به طور یکنواخت غذاها پخت نمی شد. سرخ کن بدون روغن تفال از گنجایش مناسبی برخوردار بوده و با بهره مندی از قابلیت هوشمند کنترل پخت مواد غذایی، از خطاهای آشپزی می کاهد. این دستگاه همچنین با توجه به تکنولوژی تعبیه شده به یکنواختی پخت غذا کمک می کند.

قابلیت های ویژه سرخ کن

قابلیت های ویژه سرخ کن 
قابلیت های ویژه سرخ کن

سرخ کن بدون روغن تفال دارای قابلیت های متمایزی است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم. این دستگاه مجهز به صفحه نمایشگر الکترونیک و چندین کلید برای کنترل کارکرد است. شما می توانید دمای مد نظر خود را بین ۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. همچنین به منظور تنظیم زمان پخت، دستگاه به سیستم تایمر پخت مجهز شده است. برخی از مدل های این دستگاه دو طبقه هستند و این قابلیت امکان پخت چند نوع مواد غذایی به صورت همزمان را فراهم می سازد. ویژگی جالب دیگری که در این دستگاه تعبیه شده است، وجود یک همزن است که در حین کارکرد دستگاه، با هم زدن مواد غذایی به پخت یکنواخت آنها کمک می کند. همچنین این دستگاه به سیستم قطع کن خودکار مجهز می باشد که باعث جلوگیری از سوختن غذا و یا توقف کارکرد دستگاه در صورت بروز مشکلات الکترونیکی می شود.

امکان پخت انواع مواد غذایی و شستشوی ساده

انواع مواد غدایی از قبیل سبزیجاتی چون بادنجان، قارچ و کدو، مواد پروتئینی از جمله ماهی، مرغ، گوشت و نیز سیب زمینی و به طور کلی تمامی غذاهایی که در ماهیتابه سرخ می شوند را می توان به کمک سرخ کن بدون روغن تفال طبخ نمود. استفاده از انواع روغن ها مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن کنجد نیز در این دستگاه امکان پذیر است. توصیه ما این است که برای دستیابی به غذایی مطلوب و خوش طعم، با در نظر گرفتن مکانیزم کارکرد دستگاه، مواد غذایی را پیش از طبخ به صورت قطعاتی تکه تکه شده و نازک تبدیل کنید. قابلیت های متنوعی همچون پخت انواع نان و کیک، پاستا و همچنین گریل کردن مواد غذایی نیز در این دستگاه تعبیه شده است. همچنین برخی از قطعات دستگاه را می توان به سادگی جدا نمود و به صورت دستی و یا در ماشین ظرفشویی به سادگی شست.

نکاتی برای استفاده بهتر از دستگاه

نکاتی برای استفاده بهتر از دستگاه
نکاتی برای استفاده بهتر از دستگاه

توصیه می شود که از مواد غذایی خشک برای سرخ شدن در این دستگاه استفاده کنید و ترجیحاً نمک را پس از سرخ شدن به آن اضافه کنید. تکه های یخ موجود بر روی مواد غذایی را پیش از سرخ کردن در دستگاه، جدا سازید و اگر فرصت کافی دارید اجازه دهید یخ آن ها کاملاً باز شود. اگر چه از انواع مختلف روغن ها می توان استفاده نمود ولی ترجیحاً از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید. جهت پیشگیری از پخش بخار و بوی غذا، فیلترهایی در این دستگاه ها در نظر گرفته شده اند. این فیلترها اغلب از جنس کربنی هستند و بنابراین ممکن است خاصیت خود را با جذب رطوبت و در اثر خیس شدن از دست بدهند. سعی کنید حین شستشوی دستگاه مراقب باشید که فیلتر آن خیس نشود و در صورت امکان به منظور عملکرد بهتر، فیلتر را به صورت متناوب تعویض نمایید.

دستور پخت مرغ سوخاری بدون روغن

طرز تهیه مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن بسیار ساده است. برای این کار ابتدا مرغ را به صورت قطعات ریز خرد کنید. سپس تکه های مرغ را به خوبی درون آرد الک شده بغلتانید. تخم مرغ را در ظرفی جدا به خوبی هم بزنید و تکه های مرغ آغشته به آرد را درون آن فرو ببرید. در انتها نیز تکه های مرغ را داخل آرد سوخاری بغلتانید. سپس تکه های مرغ را درون محفظه دستگاه بچینید و مقدار بسیار کمی روغن روی آن ها بریزید. سعی کنید مواد غذایی را در اطراف محفظه دستگاه و نه در وسط آن بچینید. دستگاه را روشن کنید و پس از گذشت زمان هشت دقیقه، مرغ سوخاری خوشمزه و سالم شما آماده خواهد بود. برای تزئین غذای خود می توانید هنگام سرو آن از سس گوجه فرنگی، سبریجات تازه و خیارشور استفاده نمایید.

دستور پخت سیب زمینی سرخ کرده بدون روغن

دستور پخت سیب زمینی سرخ کرده بدون روغن
دستور پخت سیب زمینی سرخ کرده بدون روغن

سیب زمینی سرخ کرده یکی از خوراکی هایی است که اکثر افراد از خوردن آن لذت می برند. اما معمولا برای تهیه ی سیب زمینی سرخ کرده ی ترد و خوشمزه به روغن زیادی نیاز است و معمولا آن را در مقدار روغن فراوانی غوطه ور می کنند. سرخ کن بدون روغن تفال سیب زمینی سرخ کرده را تبدیل به یک خوراکی کم روغن کرده است چرا که برای تهیه ی آن تنها از مقدار اندکی روغن استفاده می شود. ابتدا باید سیب زمینی ها را با برش های یکسان خلالی کرده و پس از شست و شو به مدت ۳۰ دقیقه در آب خیس کرد. بعد از خشک کردن سیب زمینی ها، نصف یا یک قاشق غذاخوری روغن روی آنها ریخته و قاطی می کنیم به طوری که روغن روی سطح خلال ها را بپوشاند سپس با انبر یا چنگال خلال ها را به داخل دستگاه منتقل می کنیم.

دستور پخت ماهی سرخ کرده بدون روغن

ماهی حاوی ویتامین ها و مواد غذایی مورد نیاز برای بدن است و همواره به مصرف آن تاکید زیادی شده است اما بهتر است برای طبخ آن نیز از یک روش مناسب استفاده کرد تا یک غذای کاملا سالم برای خانواده تهیه شود. برای تهیه ماهی سرخ کرده بدون روغن، ابتدا فیله های ماهی را به ابعاد یکسان خرد کرده و با پیاز و ادویه های لازم و به مقدار دلخواه کنجد مخلوط کرده و یک قاشق روغن به آن اضافه می کنیم و خوب مواد را هم می زنیم سپس ماهی ها را با انبر به  داخل دستگاه منتقل می کنیم تا روغن اضافی آن کف ظرف باقی بماند سپس با تنظیمات مورد نظر سرخ می کنیم.

 

One thought on “استفاده از سرخ کن بدون روغن تفال چه مزایایی دارد؟

  1. علی says:

    سلام لطف میکنید اشکال روی سرخ کن مدل ۴۰۱ برام اسمشون بنویسدممنونم ازلطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.