از توستر چه استفاده هایی می توان کرد؟

از توستر چه استفاده هایی می توان کرد؟

ممکن است شما هم یک دستگاه توستر در خانه داشته باشید و یا این که قصد دارید یک توستر خریداری نمایید اما به طور کامل ندانید که به جز گرم کردن نان چه کارهای دیگری را می توان با آن انجام داد. شاید در نگاه اول فکر کنید که توستر تنها برای گرم کردن نان کاربرد دارد و استفاده دیگری نمی توان از آن کرد، اما اگر در این مطلب با ما همراه باشید به قدرت واقعی این دستگاه پی خواهید برد و خواهید دید که به جز گرم کردن نان استفاده های مفید دیگری نیز می توان از دستگاه توستر کرد و در واقع کاربرد توستر می تواند بسیار متنوع باشد.

برشته کردن نان

همان طور که می دانیم متداول ترین کاربرد توستر گرم کردن و برشته کردن یا همان تست کردن نان است. در گذشته برشته کردن به عنوان روشی برای افزایش طول عمر نان در نظر گرفته می شد. آن را روی آتش باز با ابزاری برشته می کردند تا زمانی که به خوبی قهوه ای شود. برشته کردن نان یک فعالیت بسیار رایج در زمان رومیان بود. “توستوم” کلمه لاتین برای سوزاندن است. همانطور که رومی ها در زمان های اولیه در سراسر اروپا سفر می کردند نان برشته شده خود را نیز با خود می بردند. بریتانیایی ها علاقه زیادی به نان تست رومی ها پیدا کردند و آن را در قاره آمریکا نیز معرفی کردند.  توستر بوش یکی از پرطرفدارترین توسترها در بازار ایران است که شما می توانید برای مشاهده مدل های مختلف آن و خریداری مدل مورد نظر به فروشگاه اینترنتی منزل مارکت مراجعه نمایید.

گرم کردن و یخ زدایی

گرم کردن و یخ زدایی
گرم کردن و یخ زدایی

گرم کردن انواع اقلام صبحانه منجمد، از نان تست معمولی و نان شیرینی تا وافل یخ زده، نان تست فرانسوی و غیره یکی دیگر از موارد کاربرد توستر است. دستگاه در طی زمان کمی خوراکی های مورد نظرتان را گرم کرده و به شما تحویل می دهد. از توستر برای گرم کردن پیتزا و یا ترد کردن مجدد سیب زمینی سرخ کرده نیز می توان استفاده کرد. توستر بوش TAT 6A004 یکی از مدل هایی است که دارای تنظیمات لازم برای یخ زدایی مواد غذایی نیز می باشد. برای نان ها یا خورکی هایی که اندازه آن ها طوری است که نمی توانند در دستگاه جای بگیرند، میله هایی تعبیه شده که نان روی آن ها قرار بگیرد.

تهیه پنیر کبابی (پنیر گریل شده)

از توستر خود برای تهیه پنیر کبابی یا پنیر گریل شده استفاده کنید. یکی از موارد کاربرد توستر، گریل کردن یا کبابی کردن پنیر است. برای این کار لازم است که در صورتی که توستر به صورت عمودی است آن را بچرخانید و به صورت افقی روی میز قرار دهید. این کار بدین منظور انجام می شود که پنیر پس از حرارت دیدن داخل دستگاه نریزد چرا که ممکن است موجب سوختگی پنیر و مشکلات بعدی آن مثل ایجاد بوی سوختگی و کثیف شدن توستر، شود. پس از این که توستر را چرخاندید، تکه های نان را درون دستگاه قرار داده و پنیر را روی نان ها بریزید تا به خوبی گریل شود.

گرم کردن و پختن همبرگرهای گیاهی

گرم کردن و پختن همبرگرهای گیاهی
گرم کردن و پختن همبرگرهای گیاهی

گرم کردن و پختن همبرگرهای گیاهی می تواند یکی دیگر از موارد کاربرد توستر باشد. همبرگرهای گیاهی معمولا خشک و متراکم هستند و با استفاده از حرارت توستر می توان به خوبی آن ها را گرم و ترد کرد. نکته مثبت این است که خطر چکیدن چربی یا متلاشی شدن آنها در داخل توستر شما کم است. این نوع همبرگرها بیشتر برای افرادی مناسب است که تمایل دارند مصرف گوشت قرمز را در غذای روزمره خود کاهش داده و رژیم غذایی سالمی داشته باشند.

تهیه پوسته های تاکو

تاکو یکی از غذاهایی است که تاریخچه آن به مکزیک بر می گردد. برای درست کردن این غذا انواع مختلف مواد غذایی به دلخواه مثل گوشت، مرغ یا سبزیجات داخل یک نان تا شده قرار می گیرند. شما می توانید از کاربرد توستر در جهت تهیه این نان ها که اصطلاحا به آن پوسته های تاکو گفته می شود، استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که نان انتخاب شده کوچک تر از اندازه ورودی توستر شما باشد. در حین کار سعی کنید نزدیک دستگاه بمانید تا به محض استشمام دود یا بوی سوختگی فورا دستگاه را خاموش کنید.

تهیه تست سیب زمینی

تهیه تست سیب زمینی
تهیه تست سیب زمینی

شما می توانید سیب زمینی را با لایه هایی با ضخامت مناسب برش داده و آن ها را در توستر برشته و گریل کنید. حتی می توانید برای روی سیب زمینی ها از پنیر پیتزا و چیزهای دیگر به دلخواه استفاده کنید.

تهیه استیک

آیا تابحال به این فکر کرده اید که با استفاده از توستر می توانید استیک تهیه کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید معمولا برش های استیک به اندازه تکه های نان هستند بنابراین به راحتی در توستر ها جا می شوند و در مواردی که وسایل پخت و پز دیگری در دسترس شما وجود ندارد می توانید کاربرد توستر در گریل کردن استیک را امتحان کنید.

تهیه پنینی

تهیه پنینی
تهیه پنینی

پنینی در واقع یک ساندویچ است که از نان تست گریل شده تهیه می شود. شما برای درست کردن یک پنینی خوشمزه می توانید مواد خوراکی دلخواه خود که می تواند شامل انواع سبزیجات، گوشت و یا مرغ باشد را به همراه پنیر در داخل دو نان تست قرار داده و آن را گریل کنید.

نان سیر

نان سیر نیز از آن خوراکی هایی است که طرفداران خاص خودش را دارد و درست کردن آن با توستر بسیار ساده است. کافی است نان را با مقداری سیر رنده شده، روغن زیتون، کره، و نمک و فلفل طعم دار کرده و در داخل توستر قرار دهید.

اشترودل

اشترودل
اشترودل

اشترودل ها می توانند میان وعده های لذیذی برای یک روز عالی باشند. اگر با طرز تهیه شیرینی با ساندویچ ساز آشنا باشید حتما به راحتی می توانید اشترودل ها را با ساندویچ ساز درست کنید. اما در صورتی که اشترودل های شما آماده هستند یکی دیگر از راهها برای گریل کردن آن ها استفاده از توستر است.

نحوه کار کردن با دستگاه توستر

توستر یک وسیله آشپزخانه ساده و کاربرپسند است. در این قسمت می خواهیم با روش کار با این دستگاه بیشتر آشنا شویم. ابتدا باید درجه مربوط به تست کردن را به دلخواه خود تنظیم کنید تا رنگ نان تست تعیین شود. سپس، نان تست خود را داخل شیارهای دستگاه برانید و اهرم جلوی آن را فشار دهید. صبر کنید تا نان تست شود. مراقب باشید تا نان نسوزد. وقتی اهرم بالا می‌آید، فرایند تمام می‌شود.

تنظیم مقدار برشته کردن

تنظیم مقدار برشته کردن
تنظیم مقدار برشته کردن

از دکمه تنظیم در جلوی دستگاه برای مشخص کردن مقدار برشته شدن نان استفاده کنید. در اکثر توسترها، تنظیمات از درجه یک تا پنج وجود دارد که ۱ روشن ترین و ۵ تیره ترین یا بیشترین مقدار برشته کردن نان است. در برخی مدل های دیگر، مثل مدل هایی از توستر تفال سطح تنظیمات گسترده تری از عدد ۱ تا ۷ دارند. بهتر است تنظیمات متوسط در حدود ۲ یا ۳ را برای برشته کردن انتخاب کنید تا اگر برشته شدن به دلخواه شما نبود کمی آن را بیشتر کنید. تنظیمات ممکن است به جای درجه بندی به شکل کیفی روشن، متوسط ​​یا تیره باشد. توسترها ممکن است تنظیماتی برحسب نوع نان نیز داشته باشند. شاید برایتان جالب باشد اما شما می توانید با این توسترها نان سنگک و بربری را هم برای صبحانه خود گرم کنید. تنظیماتی را انتخاب کنید که با هر چیزی که برشته می‌کنید مطابقت دارد.

شروع به کار

برای شروع چرخه برشته کردن، اهرم دستگاه را پایین بیاورید. صبر کنید تا نان یا غذای مورد نظر شما به اندازه کافی گریل یا برشته شود. این فرآیند نباید بیشتر از یک یا دو دقیقه طول بکشد. حتی اگر توستر زمان بندی شده است و نان را خود به خود بیرون می زند، هرگز نباید آن را بدون مراقبت رها کنید. اگر نان شروع به سوختن کرد، باید آن را به صورت دستی بیرون بیاورید. برای باز کردن توستر به صورت دستی، گوشه بالایی توستر را پایین نگه دارید در حالی که اهرم را بالا می برید. فقط در صورتی این کار را انجام دهید که چیزی در حال سوختن باشد.

پایان فرایند برشته کردن

پایان فرایند برشته کردن
پایان فرایند برشته کردن

هنگامی که اهرم به عقب باز می شود، به این معنی است که چرخه برشته کردن انجام شده است. توستر ممکن است با یک زنگ هشدار پایان فرایند را به شما اعلام کند. نان تست را با احتیاط با استفاده از انبرهای چوبی یا به صورت دستی بیرون بیاورید. هرگز از چیز فلزی برای بیرون آوردن نان تست استفاده نکنید، در غیر این صورت ممکن است خود را در معرض برق گرفتگی قرار دهید. اگر به طور تصادفی نان تست خود را سوزاندید، آن را روی یک سینک نگه دارید، سپس از یک چاقو برای خراش دادن قسمت های سوخته استفاده کنید. هنگام استفاده از دستگاه بسیار مراقب باشید و در صورتی که متوجه بوی سوختگی شدید منتظر نمانید تا کار دستگاه تمام شود و اهرم را به صورت دستی بالا ببرید.

توستر چگونه گرم می شود؟

وقتی نشاسته های موجود در نان به اندازه کافی گرم می شوند تا کاراملی شوند، نان به نان تست تبدیل می شود. دمای مورد نیاز برای هوای گرم محیط در توستر، که باعث قهوه ای شدن نان می شود، حدود ۳۱۰ درجه فارنهایت (۱۴۶ درجه سانتی گراد) است. المت های گرمایشی داخل توستر از جنس آلیاژ نیکل کروم ساخته می شوند.  این آلیاژ مقاومت بالایی در برابر الکتریسیته دارد. به این معنی که وقتی یک مدار الکتریکی را به یک سیم نیکل کروم وصل می‌کنید مقدار کمی جریان از سیم عبور می‌کند. و به جای آن انرژی الکتریکی به گرما تبدیل می شود. گرما باعث ایجاد نور مادون قرمز می شود. این انرژی همان نور قرمزی است که می توانید در داخل یک توستر هنگام کار مشاهده کنید.

اگر توستر خیلی داغ شد چه باید کرد؟

اگر توستر خیلی داغ شد چه باید کرد؟
اگر توستر خیلی داغ شد چه باید کرد؟

اگر توستر خیلی داغ شود، خطر آتش سوزی وجود دارد. اتصال کوتاه در داخل ممکن است جرقه ایجاد کند و خرده های سینی را آتش بزند یا بدتر از آن، چیز دیگری در نزدیکی آن در آشپزخانه آتش بگیرد. در اینجا ده نکته برای جلوگیری از آتش سوزی توستر آورده شده است:

  • از توستر در کنار مواد قابل اشتعال استفاده نکنید.
  • آن را روی میز در کنار چیزهایی که به راحتی آتش می گیرند قرار ندهید.
  • توستر را نزدیک پنجره دارای پرده قرار ندهید زیرا ممکن است در اثر نسیم به داخل توستر دمیده شود.
  • هیچ کاغذی روی توستر قرار ندهید.
  • وقتی از توستر استفاده نمی کنید آن را از برق بکشید.
  • هرگز اجازه ندهید کودکان خردسال بدون مراقبت از توستر استفاده کنند.
  • توستر خود را به طور مرتب تمیز کنید.
  • سیم برق را برای هر گونه آسیب بررسی کنید.

استفاده از فویل آلومینیومی در توستر

پیچیدن چیزی در فویل آلومینیومی قبل از گرم کردن آن در توستر می تواند باعث داغ شدن بیش از حد توستر شود. به طور کلی قرار دادن هر چیزی که از فلز ساخته شده است در یک توستر خطرناک است زیرا اگر فلز با المنت گرمایشی تماس پیدا کند، می تواند باعث ایجاد جرقه و آتش سوزی شود.

منابع: thekitchn ، eatthis، cindysbackstreetkitchen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.