طرز کار با قهوه سازهای خانگی

طرز کار با قهوه سازهای خانگی

آیا قهوه بخش مهمی از روز شماست؟ اگر شما هم مانند من یک قهوه‌نوش جدی هستید، پس می‌دانید که چقدر مهم است که راز و رمز تهیه قهوه خوب را بدانید تا در هر زمان که می‌خواهید یا به آن نیاز دارید، آن را میل کنید. اما تهیه یک فنجان قهوه خوب شاید چندان کار آسان و سریعی نباشد بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می دهند از دستگاههای قهوه ساز استفاده کنند. در صورتی که شما هم یک دستگاه قهوه ساز در خانه دارید اما با طرز کار با قهوه ساز به طور کامل آشنایی ندارید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

دستگاه های قهوه ساز

دستگاه قهوه ساز یکی از محبوب ترین وسایلی است که امروزه در خانه ها وجود دارد. بسیاری از مردم قهوه می نوشند اما زمانی را ندارند که به روش های پیچیده تر دم کردن اختصاص دهند. خوشبختانه دستگاه های قهوه ساز تمام کارهای سنگین را برای ما انجام می دهند و طرز کار با قهوه ساز نسبتا ساده است به طوری که تهیه یک فنجان قهوه به سادگی فشار دادن یک دکمه است. اکثر قهوه سازها با یک فرآیند یکسان کار می کنند که شامل انتقال آب از مسیر دانه های قهوه به فنجان است. اما بسته به نوع دستگاه قهوه ساز شما، تفاوت هایی هم در آن ها وجود دارد. یکی از معتبرترین برندها در این زمینه دلونگی است، در صورتی که شما نیز تمایل به خرید قهوه ساز دلونگی می توانید مدل های مختلف آن را در منزل مارکت مشاهده کنید.

دستگاه های قهوه ساز قطره ای

دستگاه های قهوه ساز قطره ای
دستگاه های قهوه ساز قطره ای

اگر در خانه خود دستگاه قهوه ساز دارید، احتمالاً این دستگاه از نوع قهوه ساز قطره ای است چرا که این دستگاه ها به نوعی می توانند بهترین قهوه ساز خانگی محسوب شوند. با استفاده از این نوع قهوه سازها شما می توانید به راحتی قهوه ای تهیه کنید که از لحاظ کیفیت و طعم با روش های دستی برابری کند. در واقع طرز کار با قهوه ساز قطره ای بسیار آسان است و تمام زحمت های تهیه قهوه را از بین می برد. راز تهیه قهوه خوش طعم در آسیاب صحیح دانه های قهوه و آب فیلتر شده است. دستوری که در اینجا خدمت شما ارائه می شود مخصوص یک قهوه ساز ۱۰ فنجانی است، شما می توانید به راحتی آن را برای مقادیر مختلف قهوه تنظیم کنید. در ادامه مطلب با ماه همراه باشید تا یاد بگیریم که چگونه از قهوه ساز به بهترین شکل استفاده کنیم.

مراحل کار با قهوه سازها

در مرحله اول مخزن آب را با آب سرد پر کنید. اگر بتوانید آب لوله کشی خود را از طریق یک فیلتر آب معمولی عبور دهید، بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. آب مقطر معمولا برای این کار مناسب نیست چرا که آب برای استخراج طعم های خوش به مواد معدنی نیاز دارد. می‌توانید از علامت‌های روی قهوه‌ساز قطره‌ای برای اندازه‌گیری آب استفاده کنید. برای مثال قهوه جوش فیلیپس مدل HD7457 دارای ظرفیت ۱.۲ لیتر است که برای تهیه ۱۵ فنجان قهوه مناسب است اما برای تهیه مقادیر کمتر قوری پیرکس آن نشانه گذاری شده است. در صورتی که تمایل به بررسی و خرید این قهوه ساز فوق العاده دارید می توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی منزل مارکت مراجعه نمایید.

آماده سازی فیلتر

آماده سازی فیلتر
آماده سازی فیلتر

پس از پر کردن مخزن آب، فیلتر دستگاه را بررسی کنید. اگر قهوه ساز قطره ای شما از فیلتر مخروطی شکل استفاده می کند، قبل از قرار دادن آن در سبد فیلتر، لبه های چین دار را در جهت مخالف تا کنید. اگر از فیلتر موج دار و ته صاف استفاده می کنید، آن را همان طور که هست داخل سبد قرار دهید. برخی از قهوه سازها دارای فیلتر فولاد ضدزنگ قابل استفاده مجدد هستند. اگر اینطور است، نیازی به آمادگی نیست.

آسیاب کردن دانه های قهوه

اگر یک کیسه قهوه آسیاب شده در اختیار ندارید باید ابتدا آماده سازی و آسیاب آن را انجام دهید. از آنجایی که بیشتر قهوه‌سازهای خانگی به شما اجازه نمی‌دهند تنظیماتی مانند زمان و دما را تنظیم کنید، تغییر اندازه آسیاب یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند بر طعم آن تأثیر بگذارد. حتماً به تنظیمات آسیاب خود توجه داشته باشید، از اندازه آسیاب متوسط ​​شروع کنید و در صورت نیاز آن را تکرار کنید. سعی کنید تا زمانی که بیشتر ذرات شما تقریباً به اندازه شن و ماسه به نظر برسند، آسیاب کنید. قهوه را به فیلتر اضافه کنید و آن را داخل دستگاه قرار دهید.

دم کردن قهوه

دم کردن قهوه
دم کردن قهوه

دستگاه را روشن کنید و منتظر بمانید تا چرخه دم کردن کامل شود. دستگاه شما ممکن است ویژگی‌های اضافی مانند انتخابگر «قدرت» داشته باشد، اما تنظیمات پیش‌فرض معمولا بهترین عملکرد را دارند. دم کردن باید بین سه تا پنج دقیقه در اکثر دستگاه‌ها طول بکشد، از زمانی که آب شروع به چکه کردن روی قهوه می‌کند تا زمانی که تا آب تمام می شود.

سرو کنید و لذت ببرید

شما مقداری قهوه تازه دم آماده برای نوشیدن دارید! اگر دستگاه قطره چکان شما دارای یک کاراف شیشه ای و یک صفحه گرم کننده برقی است، توصیه می کنیم آن را از صفحه گرم کننده بردارید، زیرا گرمای آن ممکن است طعم قهوه را تلخ کند. وقتی قهوه خود را می نوشید، به طعم آن توجه کنید. اگر تلخ تر از چیزی است که می خواهید، می توانید برای دفعه بعدی خود دانه های قهوه را درشت تر آسیاب کنید، اگر کمی ترش یا به اندازه کافی شیرین نیست، کمی ریزتر آسیاب کنید. همان طور که مشاهده کردید طرز کار با قهوه ساز به ویژه قهوه ساز قطره بسیار آسان است.

اجزای  قهوه ساز قطره ای

اجزای قهوه ساز قطره ای
اجزای قهوه ساز قطره ای

همان طور که می دانیم برای این که درک بهتری از طرز کار با قهوه ساز قطره ای داشته باشیم لازم است اطلاعاتی در مورد ساختار و عملکرد قهوه سازها نیز به دست بیاوریم. دستگاه قهوه ساز قطره ای به دو بخش بالا و پایین تقسیم می شود. قسمت بالایی آن شامل مخزن، لوله آب گرم، شیر آب و ناحیه قطره ای است. بخش پایینی قهوه ساز نیز شامل لوله آب سرد، لوله آب گرم، عنصر گرمایش، شیر یک طرفه و سیم برق است.

اجزای قسمت بالایی دستگاه

مخزن بزرگترین جزء یک دستگاه قهوه ساز است. مخازن در دستگاه های قهوه ساز می تواند بر اساس اندازه متفاوت باشد. برخی از آنها می توانند آب بیشتری نسبت به دیگران در خود نگه دارند. لوله آب گرم یک لوله عایق است که از پایین دستگاه به سمت شیر ​​آب در بالا حرکت می کند. این لوله معمولاً سفید است و به عنوان راهی برای انتقال آب از یک مکان به مکان دیگر عمل می کند.  شیر آب در اصل یک سر دوش کوچک است که برای اسپری کردن آب از لوله آب گرم روی قهوه استفاده می شود. این تضمین می‌کند که تمام تفاله‌های قهوه اشباع شده‌اند تا به فنجان قهوه‌ای که به دنبال آن هستید، برسید. قسمت قطره ای، یک تکه پلاستیک کوچک با سوراخ هایی در آن است که میزان ریزش آب روی قهوه را کنترل می کند.

اجزای قسمت پایینی دستگاه

 

اجزای قسمت پایینی دستگاه
اجزای قسمت پایینی دستگاه

لوله آب سرد از یک طرف به سوراخی در پایین مخزن و از طرف دیگر به یک لوله درون المنت حرارتی متصل می شود. این لوله آب سردی را که در دستگاه قهوه‌ساز می‌ریزید دریافت می‌کند و آن را از کنار المنت عبور می‌دهد تا گرم شود. لوله آب گرم از یک طرف به لوله داخل المنت گرمایشی و از طرف دیگر به لوله آب گرم که از طریق دستگاه به سمت شیر ​​آب می رود وصل می شود. پس از گرم شدن آب را می گیرد و به بالا می فرستد تا روی قهوه اسپری شود. شیر یک طرفه یا در سوراخ مخزن یا در لوله المنت قرار دارد و تضمین می کند که آبی که از طریق دستگاه جریان می یابد در جهت درست حرکت می کند. انرژی لازم برای کار کردن اجزا نیز از طریق سیم برق تامین می شود.

مسیر تولید قهوه در قهوه ساز قطره ای

طرز کار با قهوه ساز قطره ای بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مخزن را پر کنید، مقدار مناسبی از قهوه را بردارید، فنجان را در جای خود قرار دهید و منتظر بمانید. در اینجا نگاهی به فرایند تبدیل آب به قهوه می اندازیم. همه چیز از مخزن شروع می شود. شما آب سرد را در آن می ریزید. آب از طریق سوراخ ته مخزن به داخل لوله آب سرد زیر آن حرکت می کند. لوله آب سرد آب را از طریق شیر یک طرفه به لوله آلومینیومی زیر المنت حرارتی عبور می دهد. پس از چند دقیقه، آب موجود، شروع به جوشیدن می کند. آب در حال جوش تفاله‌های قهوه را اشباع می‌کند و طعم آن‌ها را با خود به فنجان منتقل می‌کند. قهوه ساز فیلیپس یکی از محبوب ترین قهوه سازهای قطره ای در بازار است.

المنت چگونه کار می کند؟

المنت چگونه کار می کند؟
المنت چگونه کار می کند؟

هنگامی که در حال آشنایی در مورد طرز کار با قهوه ساز هستید بهتر است بدانید که المنت یک جزء بسیار مهم است زیرا دو عملکرد مهم را در فرآیند تولید قهوه انجام می دهد. آب را قبل از اسپری شدن روی قهوه گرم می کند و بعد از تهیه، آن را گرم نگه می دارد. المنت حرارتی یک سیم پیچ است که با انرژی برق گرم می شود. معمولاً آن را در گچ جاسازی می کنند تا دوام بیشتری داشته باشد. لوله آب آلومینیومی از دو طرف به لوله های آب سرد و آب گرم متصل می شود و آب را از زیر المنت عبور می دهد تا خوب گرم شود. کنترل المنت توسط کلید روشن و خاموش دستگاه انجام می شود. همچنین سنسورهایی وجود دارند که قادرند المنت را خاموش روشن کنند تا آن را در دمای مناسب نگه دارند.

رفع گرفتگی دستگاه قهوه ساز

می توانید یک فنجان سرکه را به یک مخزن پر از آب اضافه کنید و قهوه ساز را روشن کنید. هنگامی که تمام آب از دستگاه عبور کرد، آب را دور بریزید. و مخزن را چند بار با آب تمیز پر کنید و دستگاه را روشن کنید تا کاملاً از شر سرکه خلاص شوید. در صورتی که سوراخ تخلیه مسدود شده، با استفاده از یک سیم کوچک یا خلال دندان، گرفتگی آن را باز کنید. قبل از اینکه دستگاه را تمیز کنید، مطمئن شوید که از برق جدا شده است. تمیز نگه داشتن دستگاه از گرفتگی آن جلوگیری می کند و طعم قهوه شما را بهتر و تازه تر نگه می دارد.

دستگاه های اسپرسوساز

دستگاه های اسپرسوساز
دستگاه های اسپرسوساز

به جای قهوه معمولی، برخی از افراد ممکن است از یک شات قوی اسپرسو لذت ببرند بنابراین قهوه سازهای اسپرسوساز برای آنها مناسب است. اسپرسو ساز دلونگی مدل BCO420  یکی از بهترین پیشنهادها برای خرید اسپرسوساز است. دستگاه های اسپرسو شما را از آب به یک شات قهوه با کافئین بالا می رسانند. اسپرسوسازهایی که برای تهیه چند شات اسپرسو در یک زمان و برای مصارف خانگی استفاده می شوند، دارای مخزن هستند اما دستگاه های بزرگ‌تر که برای مقاصد تجاری استفاده می‌شوند، احتمالاً به منبع آبی متصل می‌شوند که جریان ثابتی از آب را همیشه تامین می‌کند.

اجزای دستگاه های اسپرسوساز

پمپ بخشی از دستگاه اسپرسوساز است که فشار لازم را برای فشار دادن آب به قهوه را وارد می کند. برای رسیدن به این هدف به فشاری در حدود ۹ بار نیاز است. محفظه گرمایش یک ظرف فلزی است که آب در حین جوشیدن در آن نگه داری می شود. اجزایی نیز وجود دارند که با وارد کردن بخار به نوشیدنی موجب ایجاد کف برای نوشیدنی هایی مثل لاته می شوند.

فرآیند تولید قهوه با اسپرسوسازها

دستگاه های اسپرسو یک راه سریع و آسان برای به دست آوردن غلظت شدید کافئین از مقدار کمی قهوه هستند. هنگامی که آب گرم شد، فقط حدود ۳۰ ثانیه منتظر خواهید بود تا اسپرسوی شما آماده شود. شما مخزن را با آب پر می کنید و دستگاه را روشن می کنید. دستگاه شروع به گرم کردن آب در محفظه گرمایش می کند. پمپ فعال می شود و شروع به افزایش فشار آب در داخل محفظه گرمایش می کند تا به فشار حدود ۲۲۰ psi برسد. سپس آب با فشار زیاد از روی دانه های آسیاب شده قهوه عبور می کند و از شیر دستگاه به درون فنجان تخلیه می شود.

منابع: dialupthecoffee ، drinktrade، askchefdennis

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.