راهنمای نحوه استفاده از بخار شوی

راهنمای نحوه استفاده از بخار شوی

بخارشویها می توانند از جمله لوازم خانگی مفید و پرکاربرد در منزل بوده و سبب تسهیل در امور روزانه خانه مثل نظافت فرش، پرده، سرامیک ها شده و همچنین جهت اتو کردن مورد استفاده قرار بگیرد. اما برای این که بتوان به بهترین شکل ممکن از این دستگاه استفاده کرد بهتر است به خوبی با نحوه کاربرد و کارکرد آن آشنا شد. همیشه مسیر خود را برنامه ریزی کنید. بدانید که از کجا شروع می کنید و در کجا تمام می کنید و اطمینان حاصل کنید که وقت کافی دارید تا کار را با یک حرکت تمام کنید به این فکر کنید که به کدام لوازم جانبی برای کار نیاز دارید و قبل از شروع همه آنها را آماده کنید. ابتدا با جاروبرقی بیشتر سطوح را جارو کنید این کار باعث می شود تمیز کردن بخار به طور موثرتری انجام شود.

با توجه به این که تغییرات دمایی می تواند باعث شکستن شیشه یا برخی وسایل با جنس خاص شود، لازم است هنگام استفاده مراقب باشید. برای مثال، شیشه پنجره را در یک روز بسیار سرد تمیز نکنید.

 

برخی نکات کلی هنگام استفاده از دستگاه

  1. از اتصال صحیح لوازم جانبی اطمینان حاصل کنید.
  2. به یاد داشته باشید که بخار پس از آزادشدن ماشه برای چند ثانیه ادامه می یابد، مراقب باشید بخار را به سمت گیاهان یا سایر مواردی که نمی توانند رطوبت یا گرما را تحمل کنند هدایت نکنید.
  3. اگر از روکشهای پارچه ای روی ابزار بخاردهی خود استفاده می کنید، به محض اینکه کثیف شدند، آنها را برداشته و تمیز کنید، در غیر اینصورت فقط خاک را پخش می کنید.
  4. قبل از دوباره پرکردن آب و قبل از تعویض اتصالات، دستگاه را از برق بکشید.
  5. در صورتی که آب لوله کشی منزل شما درجه سختی بالایی دارد بهتر است از آب مقطر برای دستگاه استفاده شود.

انواع مختلف دستگاه

 

انواع مختلف دستگاه
انواع مختلف دستگاه

 

 

به طور معمول این دستگاه ها در انواع مختلف معمولی و نوع دستی وجود دارند. بخارشوی تفال مدل VP6555 نوع دستی با دسته بلند است که استفاده از آن را آسان می کند. وزن کم و طراحی مناسب سبب می شود به راحتی آن را جابه جا کرده و هر بخشی از خانه را که می خواهید با آن تمیز کنید. اما انواع دیگر دستگاه که می توانند ظاهری شبیه جاروبرقی داشته باشند به نسبت مخزن آب بزرگتری دارند. هم چنین دستگاهها می توانند شارژی بوده و یا با برق کار کنند.

انواع کاربردهای متداول دستگاه

این دستگاه کاربردهای زیادی می تواند داشته باشد اما برخی از متداول ترین کاربردها به شرح زیر می باشد:

  • تمیز کردن کاشی و سرامیک
  • تمیز کردن و استریل کردن درهای حمام های شیشه ای
  • تمیز کردن قفس حیوانات خانگی که از سیم فلزی ساخته شده اند
  • تمیز کردن نمای بیرونی وسایل
  • شستشوی مبلمان بیرونی منزل (مبلمان حیاط خلوت)
  • ضد عفونی کردن سینک ظرفشویی و لوله ها
  • ضد عفونی کردن تشک ها و ملافه ها
  • گردگیری و تمیز کردن پرده
  • تمیز کردن پنکه های سقفی
  • تمیز کردن ابزار آلات

استفاده از بخار برای تمیز کردن کف اتاق

استفاده از بخار برای تمیز کردن کف اتاق
استفاده از بخار برای تمیز کردن کف اتاق

بنا به ادعای برخی از برندهای این دستگاه، در صورت تمیزکاری کامل با بخار حدود ۹۰ درصد از کل باکتری های معمولی خانگی در سطوح سخت استاندارد از بین می روند. توصیه می شود قبل از تمیز کردن با بخار، کف اتاق با جاروبرقی جارو شود. از طرف دیگر در صورتی که برای کفپوش لمینتی استفاده می شود باید مطمئن باشید که نصب لمینیت ها کاملا حرفه ای انجام شده و چسب کاری شده باشد. حجم بخار را روی تفنگ ماشه تنظیم کنید و با پارچه کار کنید، به طور مرتب نازل بخار را روی سطح زمین حرکت داده و بخار را برای مدت طولانی در همان نقطه قرار ندهید، در غیر این صورت کف خیلی خیس می شود. مقدار کم رطوبت باقی مانده به سرعت و بدون برجا گذاشتن لکه و اثری از خود خشک خواهد شد.

آیا استفاده از بخار به کف اتاق آسیب می رساند؟

این دستگاهها می توانند کار درخشانی انجام دهند، اما برای همه سطوح مناسب نیستند و می توانند در برخی از کفپوش ها موجب ایجاد تاب خوردگی و یا ترک شوند. تولیدکنندگان معمولاً نوع سطحی را که می توانید با خیال راحت آنها را تمیز کنید عنوان می کنند، اما اطلاعات آنها ممکن است مبهم بوده و مربوط به نوع دقیق کفپوش خانه شما نباشد. توصیه می شود جهت تعیین کاربرد بخارشوی برای منزل خود، مستقیماً با سازنده یا نصب کننده کفپوش مشورت کنید. به عنوان یک قاعده سرانگشتی، نباید از کف شوی بخار در کف های چوبی یا پارکت بدون عایق بندی استفاده کنید، زیرا رطوبت می تواند باعث تورم کفپوش شود. یکی از راههای بررسی این است که مقدار کمی آب روی کفپوش بریزید و سپس صبر کنید تا ببینید آب در آن فرو می رود یا خیر. اگر چنین نشد، می توانید سطح را با بخار تمیز کنید.

نظافت سرویس بهداشتی و حمام

نظافت سرویس بهداشتی و حمام
نظافت سرویس بهداشتی و حمام

با استفاده از پارچه و برس دستگاه می توان آهک و باقی مانده صابون را از روی شیرآلات پاک کرد. نازل را نزدیک به جسم مورد نظر نگه دارید و صبر کنید تا آهک از بین برود. برای شست و شوی موثرتر می توان نازل را با برس مجهز کرد. اگر در برخی نواحی چربی وجود دارد، از پارچه استفاده کنید تا چربی به آرامی روی پارچه جمع شود. بنابراین پارچه باید گاه گاهی عوض شود. با استفاده از بخار مستقیم و مالش شدید می توان آلودگی های سرسخت و خشک را نیز از بین برد. لایه های ضخیم تر آهک را باید ابتدا توسط سرکه یا آب لیمو اسپری کرده و سپس آنرا با بخار شست و شو دهید. استفاده از این دستگاه به طور منظم از تشکیل رسوبات آهک جلوگیری می کند.

چگونه با بخار فرش را تمیز کنیم؟

کاربرد بخارشوی جایگزین پاک کننده مناسب فرش نیست و آلودگی را از بین نمی برد، گرچه بخار می تواند به تغییر لکه ها و تمیز شدن راحت تر آن ها کمک کند. بهتر است همیشه قبل از استفاده از دستگاه، آن را روی یک مکان مخفی کوچک آزمایش کنید، زیرا همه انواع فرش و موکت ممکن است تحمل دمای بالا را نداشته باشند. از نگه داشتن آن یا خیس کردن بیش از حد هر قسمت خودداری کنید و همیشه فرش را قبل از بخارپاشی با جاروبرقی جارو کنید.

تمیز کردن مبلمان با بخار

تمیز کردن مبلمان با بخار
تمیز کردن مبلمان با بخار

مانند تختخواب شما، کاناپه نیز آلودگی های زیادی را حمل می کند. شما لباس های خود را مرتب تمیز می کنید، اما احتمالاً کاناپه خود را تمیز نمی کنید. چرا؟ اگر کاناپه شما قدیمی است یا پارچه های نازکی دارد، از تنظیم گرمای متوسط ​​استفاده کنید. در غیر این صورت، از حرارت زیاد استفاده کنید و سپس اجازه دهید طی مدت حداقل ۴ ساعت خشک شود.

تمیز کردن پرده ها با بخار

با استفاده از دستگاه بخار پرده ها را در محل خود با بخار تمیز کنید. در صورت لزوم می توانید بیش از یک بار بر روی هر لکه سرسختی بخار بزنید. با استفاده از این دستگاه معمولا بوها نیز از بین می روند.

آیا می توان از این دستگاه برای اتو کردن استفاده کرد؟

آیا می توان از این دستگاه برای اتو کردن استفاده کرد؟
آیا می توان از این دستگاه برای اتو کردن استفاده کرد؟

تمیز کردن و صاف کردن لباس ها یکی دیگر از کاربرد بخارشوی است این کار بدون نیاز به اتو و به راحتی و بدون زحمت انجام می شود و با استفاده از قطعه و سری محصوص اتو کردن لباس می توان موها و پرزها را پاک کرد و چین و چروک های پرده و لباس را به راحتی از بین برد.

تمیز کردن وسایل و بخش های از جنس استیل ضد زنگ

استیل ضد زنگ در آشپزخانه های مدرن به طور فزاینده ای محبوب شده است گازهای توکار و هود ها ممعمولا از این جنس هستند. اما تنها در صورت عدم وجود علائم چربی و یا لکه ی دست، ظاهر زیبایی خواهند داشت. یک کاربرد بخارشوی در آشپزخانه می تواند برای تمیز کردن گاز و هود باشد و نتایج فوق العاده ای حاصل شود. برای این کار بهتر است از روکش پارچه ای استفاده کرد که چربی روی پارچه جمع شود و در صورت نیاز آن را تعویض کرد.

تمیز کردن آینه و شیشه پنجره ها

تمیز کردن آینه و شیشه پنجره ها
تمیز کردن آینه و شیشه پنجره ها

با استفاده از روکش پارچه ای و نازل دستی، می توانید تمام سطح آینه یا پنجره خود را به خوبی پاک کنید. برای زمستان شیشه های بسیار سرد را قبل از کاربرد بخارشوی از فاصله حدود ۵ سانتی متری با بخار گرم کنید. بخار را از بالا به پایین روی سطح شیشه قرار دهید و سپس آب متراکم شده را با استفاده از یک دستمال به سمت پایین پاک کنید.

تمیز کردن و ضد عفونی تشک و ملحفه ها

کاربرد بخارشوی در تمیز کردن تشک ایده خوبی است. ما به طور مرتب در هنگام خواب عرق می کنیم و پوست مرده می ریزیم ،به طور متوسط ​​بستر حاوی ۱۰۰۰۰ ریزگرد است که می تواند آلرژی را تشدید کند. دمای بالای بخار تولید شده توسط دستگاه باعث از بین رفتن ریزگردها شده و تشک را خیس نمی کند، بنابراین خشک شدن آن مدت طولانی طول نمی کشد. همانند سایر سطوح، قبل از استفاده از پاک کننده بخار روی تشک خود با سازنده تماس بگیرید و ابتدا روی آن را جاروبرقی بکشید. می توانید برای از بین بردن بوی بد تشک ابتدا مقداری جوش شیرین روی تشک پاشیده و بعد از حدود ۴۵ دقیقه آن را جارو کنید. سپس با دستگاه بخار تشک را تمیز کرده و قبل از استفاده از تشک بگذارید حداقل ۴ ساعت خشک شود

کمک در یخ زدایی از فریزر

اگر در یخ زدایی از فریزر خود عجله دارید، بخارشوی گزینه سریع تر و ایمن تری نسبت به حمله به یخ با وسایل آشپزخانه است. گرمای بخار همچنین باعث استریل سطوح می شود، بنابراین پس از خارج شدن یخ نیازی به استفاده از مواد شوینده برای تمیز کردن آنها نیست. ابتدا کشوها را برداشته، یک کاسه در پایین فریزر قرار دهید تا یخ جمع شود و سپس نازل بخار را به سمت یخ هدایت کنید. حوله ای در دست داشته باشید تا قطره های آب را پاک کنید.

تمیز کردن فضای داخلی خودرو

تمیز کردن فضای داخلی خودرو
تمیز کردن فضای داخلی خودرو

همان طور که بیرون خودرو را مرتب می شویید نباید از فضای داخلی آن نیز غافل شوید. کاربرد بخارشوی برای تمیز کردن قسمت های مختلف اتاق داخلی خودرو مثل صندلی ها، داشبورد و جلوی فرمان و حتی کفپوش ها بسیار مناسب است. با استفاده از این دستگاهها می توان تقریباً روکش صندلی از هر جنسی از جمله چرم و جیر را تمیز کرد. اکثر دستگاه های پاک کننده بخار رطوبت کمی از خود به جا می گذارند و رطوبت باقی مانده نیز معمولاً به سرعت تبخیر می شود.

سازگاری با محیط زیست

استفاده از بخار برای تمیز کردن با محیط زیست سازگار بوده و مثل مواد شیمیایی بوی نامطبوعی ایجاد نمی کند. این دستگاهها با چنان گرمای بالایی کار می کنند که بدون مواد شیمیایی تند و زننده (و اغلب مضر) ضد عفونی می کنند. از طرف دیگر گرمای زیاد به معنی زمان خشک شدن سریع است. برای سطوحی مانند چوب سخت، یا هر ماده دیگری که می تواند در اثر رطوبت آسیب ببیند، مهم است که رطوبت سریع خشک شود. استفاده از بخار به جای مواد شیمیایی برای ضد عفونی موجب جلوگیری از آسیب های تنفسی و یا پوستی می شود.

منابع: kaercher،which،durabilitymatters

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.