راهنمای انتخاب بهترین قهوه ساز خانگی

راهنمای انتخاب بهترین قهوه ساز خانگی

اگرچه یک فنجان قهوه می تواند باعث شود که روز خود را سرحال شروع کنید، اما ممکن است شما هم مثل خیلی از افراد سر صبح حوصله درست کردن قهوه را نداشته باشید. استفاده از دستگاه قهوه ساز می تواند کار شما را راحت کرده و با آماده کردن سریع قهوه، نوشیدن آن را برای شما لذت بخش تر کند. اگر شما هم جز افرادی هستید که می خواهند در مورد ویژگی های بهترین قهوه ساز خانگی و عملکردهای مختلف آن بیشتر بدانند، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. چرا که در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی انواع قهوه سازها، در مورد معیارها و ویژگی های مهمی که هنگام خرید باید به آن ها توجه کرد صحبت کنیم.

بهترین دستگاه قهوه ساز در بازار چیست؟

پاسخ به این سوال که بهترین قهوه ساز خانگی موجود در بازار چیست، بستگی به این دارد که شما به عنوان خریدار چقدر قرار است از آن استفاده کنید. ممکن است شما دستگاه قهوه ساز را فقط برای مصرف روزانه خود مد نظر داشته باشید و یا این که در حالت دیگر، تمایل داشته باشید زمانی که گروهی از دوستان خود را دعوت کرده اید از دستگاه برای آماده کردن قهوه استفاده کنید. این روزها تنوع زیادی در دستگاه های قهوه ساز موجود در بازار وجود دارد و خریداران با گزینه های متعددی روبرو هستند.

قهوه سازها چگونه کار می کنند؟

قهوه سازها چگونه کار می کنند؟
قهوه سازها چگونه کار می کنند؟

فرایند عملکرد دستگاه های قهوه ساز تقریبا یکسان است. در این دستگاه ها، قهوه آسیاب شده با آب مخلوط شده و سپس آبی که طعم دانه های قهوه را گرفته است پس از عبور از یک فیلتر برای جداسازی دانه ها، از دستگاه خارج شده و آماده نوشیدن می شود. بنابراین قهوه بدون تفاله تحویل داده می شود. اگرچه این فرآیند ساده به نظر می رسد، اما دستگاه های مختلف قهوه ساز می توانند نتایج متفاوتی داشته باشند. بنابراین در این جا تفاوت بهترین قهوه ساز خانگی با دیگر قهوه سازها مشاهده می شود. پارامترهایی مثل دمای آب، زمان تماس آب و دانه های قهوه، تکنیک های هم زدن و غیره در دستگاه های مختلف متفاوت است و روی کیفیت قهوه حاصل تاثیر می گذارد اشاره می شود.

انواع دستگاه های قهوه ساز

بهترین قهوه ساز خانگی برای شما دستگاهی است که مطابق با نیاز و خواسته شما باشد زیرا این دستگاه ها دارای انواع مختلفی هستند بنابراین قبل از خرید لازم است با سبک های متنوع آن بیشتر آشنا شوید. شایان ذکر است قیمت این دستگاه ها می تواند در رنج گسترده ای از زیر ۲۰ دلار تا دستگاه های اسپرسوی پیشرفته چند هزار دلاری تغییر کند.

دستگاه قهوه ساز قطره ای (Drip coffee machine)

دستگاه قهوه ساز قطره ای (Drip coffee machine)
دستگاه قهوه ساز قطره ای (Drip coffee machine)

در صورتی که شما تمایل دارید مقدار زیادی قهوه برای تمام افراد خانواده خود و یا حتی مهمان هایتان تهیه کنید، می توانید از این نوع دستگاه استفاده کنید. این نوع قهوه ساز دارای یک قوری است و برای شما بدون سر و صدا قهوه آماده می کند. فیلیپس یکی از برندهای با کیفیت و شناخته شده در زمینه تولید انواع لوازم خانگی و همین طور قهوه ساز است. با تهیه این نوع قهوه ساز فیلیپس می توانید از کیفیت و طول عمر آن خیالی آسوده داشته باشید.

دستگاه قهوه ساز تک نفره (Single-serve pod coffee brewer)

این دستگاه ها قادر هستند یک فنجان قهوه برای شما آماده کنند. بسته به مدل و قیمت آن ممکن است از این نوع دستگاه ها برای تهیه چای و یا شکلات داغ نیز بتوان استفاده کرد.

دستگاه اسپرسوساز (Espresso machine)

دستگاه اسپرسوساز (Espresso machine)
دستگاه اسپرسوساز (Espresso machine)

آیا از نوشیدن اسپرسو لذت می برید؟ آیا دوست دارید نوشیدنی هایی مانند لاته و ماکیاتو درست کنید؟ برای برخی افراد دستگاه اسپرسوساز، بهترین قهوه ساز خانگی به شمار می رود. دستگاه های اسپرسوساز معمولا قابلیت انجام عملکردهای بیشتری دارند بنابراین دارای قیمت بالاتری نیز هستند. حتی برخی دستگاه ها ممکن است دو یا چند نوع عملکرد را با هم داشته باشند. برای مثال شما با انتخاب مدلی مناسب و  خرید قهوه ساز دلونگی می توانید هم زمان یک قهوه ساز قطره ای و یک اسپرسوساز داشته باشید.

قهوه ساز دم سرد (Cold brew coffee maker)

بسیاری از افراد ممکن است علاقه مند به نوشیدن قهوه دم سرد باشند. با استفاده از این این نوع قهوه سازها می توانید طی یک بار استفاده، مقدار زیادی قهوه دم سرد تهیه کرده و آن را برای چند روز در یخچال نگهداری کنید.

چگونه بهترین قهوه ساز قطره ای را انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین قهوه ساز قطره ای را انتخاب کنیم؟
چگونه بهترین قهوه ساز قطره ای را انتخاب کنیم؟

اگر شما فکر می کنید بهترین قهوه ساز خانگی برای شما، دستگاه قهوه ساز قطره ای است، هنگام خرید باید به یک سری از پارامترهای دستگاه توجه کنید. این نوع قهوه ساز، شامل مخزنی برای افزودن آب، یک فیلتر برای تفاله قهوه و یک قوری یا پارچ برای نگهداری قهوه دم کرده است. از ویژگی های این نوع قهوه سازها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تایمر قابل برنامه ریزی

دستگاه های قهوه ساز قطره ای با تایمر قابل برنامه ریزی بسیار عالی هستند اگر هر روز طبق یک برنامه منظم قهوه می نوشید. شب قبل قهوه و آب را در دستگاه ریخته و صبح پس از بیدار شدن آن را روشن کرده و زمان مناسب را وارد کنید تا یک قوری قهوه برای شما آماده شود.

قوری یا پارچ دستگاه

قوری یا پارچ دستگاه
قوری یا پارچ دستگاه

پس از این که قهوه آماده شد اکثر دستگاه های قهوه ساز قطره ای قادرند حتی تا چند ساعت قهوه را گرم نگه دارند که معمولا برای این کار از یک صفحه گرم زیر قوری یا پارچ استفاده می کنند. هنگام خرید به جنس قوری یا پارچ بسیار دقت کنید. اغلب آن ها از جنس پیرکس هستند که جنس مناسبی است زیرا ضمن این که دوام بالایی دارد، به دلیل شفاف بودن شما به راحتی می توانید میزان قهوه داخل ان را ببینید.

فیلتر آب

اگرچه ضروری نیست اما بهتر است قهوه با آب فیلتر شده درست شود. بعضی از دستگاه ها دارای فیلتر داخلی هستند بنابراین می توانید هنگام استفاده از آن، آب لوله را مستقیماً در مخزن بریزید تا فیلتر شود.

سایز قوری

سایز قوری
سایز قوری

سایز قوری معمولا در چند اندازه استاندارد ارائه می شود، این قوری ها به طور معمول می توانند ۴، ۸ یا ۱۲ فنجان قهوه را در خود جای دهند. کوچکترها فضای کمتری اشغال می کنند و به طور معمول مقرون به صرفه ترند اما اگر نیاز به مقدار زیادی قهوه داشته باشید، استفاده از سایزهای بزرگ تر راحت تر خواهد بود. برخی از قهوه سازهای قطره ای مثل دستگاه های قهوه ساز تک نفره برای افرادی که می خواهند فقط یک فنجان قهوه درست کنند مناسب هستند.

چگونه بهترین دستگاه قهوه ساز تک نفره را انتخاب کنیم؟

قهوه سازهای تک نفره به شما این امکان را می دهند که هر بار فقط یک فنجان قهوه درست کنید. آنها برای دفاتر و خانه هایی که هر کس سبک متفاوتی از قهوه را دوست دارد مناسب هستند و ممکن است برای تهیه چای یا شکلات داغ نیز مناسب باشند. به طور معمول ممکن است این قهوه سازها طعمی که شما از قهوه انتظار دارید را برآورده نکنند که دلیل این موضوع این است که اغلب با سرعت بالایی قهوه را آماده می کنند. بنابراین هنگام انتخاب این نوع قهوه ساز به عنوان بهترین قهوه ساز خانگی بهتر است به این مورد نیز توجه کنید. در ادامه پارامترهای مهم دیگر را بررسی می کنیم.

سرعت دم کردن قهوه

سرعت دم کردن قهوه
سرعت دم کردن قهوه

از آنجا که مهمترین عامل برای این نوع قهوه ساز، سرعت و راحتی است، بهترین برندها آن هایی هستند که می توانند یک فنجان قهوه را خیلی سریع آماده کنند.

نوع لیوان یا ظرف

جنس، دوام، ابعاد و زیبایی لیوان یا ظرفی که قهوه درون آن می ریزد نیز از دیگر مواردی است که بهتر است به آن توجه کنید. گاهی ممکن است دستگاه این قابلیت را داشته باشد که لیوان مورد نظر خود را به جای لیوان دستگاه قرار دهید.

نحوه انتخاب بهترین دستگاه اسپرسو خانگی

نحوه انتخاب بهترین دستگاه اسپرسو خانگی
نحوه انتخاب بهترین دستگاه اسپرسو خانگی

دستگاه های اسپرسوی خانگی برای علاقه مندان جدی قهوه مناسب هستند. شما با استفاده از این نوع قهوه سازها هر روز می توانید از نوشیدنی های معتبر به سبک اسپرسو، لاته، کاپوچینو و ماکیاتو لذت ببرید. قیمت آن ها بسیار بیشتر از انواع دیگر دستگاه های قهوه ساز است اما اگر شما جز افرادی هستید که به طور مرتب برای نوشیدن قهوه به کافی شاپ ها مراجعه می کنید، داشتن دستگاه اسپرسو شخصی می تواند در طولانی مدت در هزینه شما صرفه جویی کند. بهترین دستگاه اسپرسوی خانگی باید دارای ویژگی های متناسب با نیازهای شما باشد. در ادامه به برخی از ویژگی های این دستگاه ها اشاره می شود.

اتوماتیک یا دستی

تهیه یک فنجان اسپرسو در خانه می تواند وقت گیر باشد. برخی از دستگاه های اسپرسو خانگی به صورت اتوماتیک کار می کنند. آن ها ممکن است مراحلی مانند آسیاب کردن دانه ها، اندازه گیری درجه آسیاب و ایجاد کف شیر را به طور خودکار انجام دهند. دستگاه های اسپرسوی اتوماتیک سریع تر و گران تر از مدل های دستی هستند، اما امکان سفارشی سازی کمتری برای نوشیدنی شما مهیا می کنند.

تولید کف شیر

تولید کف شیر
تولید کف شیر

اگر از نوشیدنی های دارای شیر مانند لاته و کاپوچینو لذت می برید، این ویژگی یک الزام است. تولید کف خودکار می تواند در زمان صرفه جویی کند اما ممکن است کف مناسبی ایجاد نکند ( اغلب به جای یک بافت صاف و کرم خامه ای دارای حباب می شود). علاوه بر این باید توجه کنید که این سیستم به راحتی و به طور کامل تمیز شود، زیرا اگر بعد از هر بار استفاده از آن را کاملاً تمیز نکنید، باکتری ها به سرعت تکثیر می شوند.

سهولت سفارشی سازی شات

اگر علاقه خاصی به اسپرسو دارید، می توانید برخی ویژگی هایی مانند درشتی دانه های آسیاب شده، اندازه شات و دمای آب را به صورت کنترل شده انتخاب کنید. دستگاه اسپرسوساز فیلیپس مدل EP2224 یکی از حرفه ای ترین مدل های اسپرسوساز است که دارای صفحه تنظیم لمسی بوده و امکان تغییرات تنظیمات را به صورت دلخواه برای شما مهیا می کند. علاوه بر این می تواند به صورت کاملا اتوماتیک نیز برای شما عمل کند.

عملکردهای مختلف

عملکردهای مختلف
عملکردهای مختلف

اندازه و سایز اسپرسوسازها می تواند متفاوت باشد. برای مثال اسپرسوساز دلونگی مدل EC685 بسیار جمع و جور بوده و برای آشپزخانه های کوچک مناسب است. همان طور که قبلا هم گفته شد، برخی دستگاه های اسپرسوساز می توانند دارای قهوه ساز قطره ای نیز باشند که سایز این دستگاه ها کمی بزرگ تر از اسپرسوسازهای معمولی است.

چگونه بهترین قهوه ساز دم سرد را انتخاب کنیم؟

قهوه دم سرد بسیار پرطرفدار است و دلیل آن این است که تهیه یک لیوان از این قهوه بسیار آسان است و نسبت به قهوه معمولی و یا گرم از میزان اسیدیته کمتری برخوردار است. ماندگاری آن نیز بیشتر است و شما می توانید آن را به مدت دو هفته در یک ظرف دربسته در داخل یخچال نگهداری کنید. اگرچه درست کردن قهوه دم سرد به صورت دستی کار سختی نیست اما چیزی که اغلب برای افراد چالش برانگیز است فیلتر کردن دانه های آن هنگام نوشیدن است. بنابراین با استفاده از این نوع قهوه سازها کار شما راحت تر خواهد بود. این قهوه سازها معمولا دستی و از جنس شیشه ای هستند. در ادامه به برخی از ویژگی های آن ها اشاره می شود.

اندازه قهوه ساز

اندازه قهوه ساز
اندازه قهوه ساز

از آنجا که قهوه ساز سرد در حین دم کشیدن باید در یخچال نگهداری شود، باید اندازه آن را طوری انتخاب کنید که به راحتی در یخچال شما قرار بگیرد و فضای زیادی اشغال نکند. برخی از مدل ها در درب یخچال قرار می گیرند، در حالی که برخی دیگر بلند و باریک هستند تا فضای افقی کمتری را اشغال کنند.

فیلتر خوب و قابل استفاده مجدد

اکثر این قهوه سازها دارای فیلترهای قابل استفاده مجدد هستند. همچنین بررسی کنید که فیلتر آن مناسب و ریز باشد تا دانه های کوچک قهوه به داخل نوشیدنی شما نفوذ نکند.

تمیز کردن آسان

تمیز کردن آسان
تمیز کردن آسان

شما باید هر بار که قهوه دم سرد تهیه می کنید ظرف های آن را کاملا شسته و تمیز کنید، بنابراین به دنبال قهوه سازی باشید که جدا شده و به راحتی شستشو شود.

انتخاب شما

انتخاب بهترین دستگاه قهوه ساز باید با توجه به ترجیحات شخصی شما انجام شود. ممکن است راحتی استفاده، سرعت، قیمت و یا موارد دیگر برای شما اهمیت داشته باشند. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی منزل مارکت و مشاهده انواع مختلف قهوه ساز، دستگاه مورد نظر خود را به راحتی انتخاب و خریداری نمایید.

منبع: dummies

3 thoughts on “راهنمای انتخاب بهترین قهوه ساز خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.